Hamilton a Ferrarik előtt az első villanyfényes edzésen
F1hírek.hu 2008.09.26. 18:06
Ottani idő szerint péntek este hét órakor megkezdődött a Szingapúri Nagydíj első szabadedzése, amely nem csak amiatt volt különleges, hogy az ázsiai városállamban eddig még nem rendeztek Forma-1-es futamot, hanem azért is, mert a pilóták villanyfénynél ismerkedtek az utcai pályával.
Az ismerkedés Lewis Hamiltonnak sikerült a legjobban, a brit ferraris ellenfelei és csapattársa előtt megnyerte az első szabadedzést.
Az edzés kezdetekor (magyar idő szerint délután egykor) Szingapúrban már erősen esteledett, hamarosan pedig teljes sötétségbe borult a városállam. A pályán persze jók voltak a látási viszonyok, hiszen a szervezők több ezer reflektorral gondoskodtak arról, hogy a pilótákat ne hátráltassa majd a sötétség.
A két Ferrarit leszámítva az össze pilóta már az első percekben megfutotta installációs körét. Az első időeredményt Jenson Button szállította, a brit 1:59.967 alatt teljesítette első mért körét a Hondával.
Ezt Timo Glock kapásból hét másodperccel javította meg, a némethez hasonló kört egy jó ideig azonban senki sem tudott összerakni, olyan volt, mintha a Toyota pilótája már járt volna itt. Persze csak annyiról volt szó, hogy Glock hamar ráérzett a pályára, míg a többiek inkább a fokozatosság elvét követve, óvatosabban közlekedtek eleinte.
Mark Webber azonban így is pórul járt, az ausztrál pilóta a 19-es kanyar előtt egy picit megcsúszott, de ez már épp elég volt ahhoz, hogy ne tudjon elfordulni a balosban, és autója jobb elejével a falba fúródva állt meg. A Red Bull Racing versenyzőjének ekkor véget ért az első szabadedzés, hiszen a felfüggesztése is eltört, így ők már készülhettek a délutáni, vagy inkább éjszakai tréningre.
Mint az utcai pályák általában, a szingapúri is igencsak hepehupás és poros volt, az autók alja sok helyen leért, ilyenkor pedig látványos szikracsóvák csaptak fel az autók mögött.
Jarno Trullitól már megszokhattuk, hogy a pénteki edzéseken bemutat néhány piruettet. Az olasz magánakciója ezúttal sem maradt el, csak most még egy ostobasággal is megfejelte azt. A toyotás a célegyenesbe nem tudott normálisan befordulni, autója keresztbe állt. A rutinos olasz ahelyett, hogy irányba állt volna és tovább ment volna, a menetiránnyal szemben megtett néhány métert, majd behajtott a bokszutcába. Ne lepődjünk meg rajta, ha ezért az edzés után a versenybírók előveszik Trullit.
 |
A történelmi pillanat: F1-es autók hajtanak a kivilágított szingapúri pályára |
Lewis Hamilton és csapattársa, Heikki Kovalainen amilyen későn kezdte meg az érdemi munkát, mindketten olyan hamar ráéreztek a pályára. A mclarenesek az első fél órában egy-egy installációs kört tettek meg, de utána rögtön az élmezőnybe ugrottak.
Az élen folyamatosan változott a sorrend, hiszen a versenyzők körről körre magabiztosabbak lettek, és rájöttek, hol nyerhetnek értékes tizedeket. Új pálya ide vagy oda, a McLaren és a Ferrari csatája kezdett kibontakozni, amibe Robert Kubica és Fernando Alonso tudott egy kicsit beleszólni.
A pilóták néhol pokolian közel kerültek a falakhoz, esőben ez veszélyes szituációkat szülhet majd. A jelek szerint a pálya egyik legkritikusabb pontja a célegyenest megelőző kanyarkombináció lesz, itt sokan rontottak. Rubens Barrichello jó tíz perccel a leintés előtt össze is törte itt a Hondáját.
A brazil balesete után a gyalogos és a gépes mentők nagyon kényelmesen láttak hozzá a roncs kiemeléséhez (csakúgy, mint korábban Webber koccanása után), pedig az nem volt éppen biztonságos helyen, hiszen bárki kicsúszhatott volna oda újra, szerencsére azonban nem történt baj. Az azonban látszik, a személyzetnek még fel kell vennie a Forma-1 ritmusát.
Az utolsó fél órában szinte végig a világbajnoki pontverseny éllovasa, Hamilton állt az élen, a hajrában pedig már senki nem tudta megelőzni őt, így az első szabadedzést megnyerte, pedig ferraris riválisai az utolsó pillanatokban is kísérletet tettek az 1:45.518-as köridő megdöntésére.
Räikkönennek ez elsősorban azért nem sikerülhetett, mert az utolsó körében az utolsó kanyarban rontott, így a finn 443 ezredmásodperces hátrányban a harmadik helyen végzett. Utolsó körével ugyanis Massa is bejött elé, a brazil 8 századra megközelítette a vb-címért folytatott versenyben is előtte álló Hamiltont.
 |
Räikkönen egy harmadik hellyel kezdett |
Heikki Kovalainen erejéből a negyedik helyre futotta, de ő már majdnem egy másodpercet kapott márkatársától. Az ötödik Kubica már 1,1 másodperccel maradt el Hamiltontól.
A mezőny további része is szétszakadozott, a 11. helyen végző Sebastian vettel már több, mint 2 másodperces hátrányt szedett össze. A legjobb tízbe a fentieken kívül Nico Rosberg, Alonso, Nick Heidfeld, Nelsinho Piquet és Jenson Button is beférkőzött.
Ahogyan az várható volt, Webber már nem tudott újra a pályára hajtani, így ő lett az utolsó. Trulli 29 kört tett meg összesen, de legjobbja így is három és fél másodperccel volt rosszabb Hamiltonétól. A második szabadedzésen minden bizonnyal a különbségek is egyre kisebbek lesznek már a pilóták között.
A pénteki második edzés szingapúri idő szerint este fél tízkor kezdődik, ami magyar idő szerint 15:30-at jelent.
További részletek hamarosan!
Szingapúri Nagydíj 1. szabadedzés |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:45.518 |
|
20 |
2. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:45.598 |
+0.079 |
23 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:45.961 |
+0.443 |
24 |
4. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:46.463 |
+0.945 |
20 |
5. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:46.618 |
+1.100 |
23 |
6. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:46.710 |
+1.192 |
25 |
7. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:46.725 |
+1.207 |
29 |
8. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:46.964 |
+1.446 |
24 |
9. |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:47.175 |
+1.657 |
30 |
10. |
Jenson Button |
Honda |
1:47.277 |
+1.759 |
30 |
11. |
Sebastian Vettel |
Toro Rosso |
1:47.570 |
+2.052 |
28 |
12. |
Nakadzsima Kazuki |
Williams |
1:47.662 |
+2.144 |
23 |
13. |
Timo Glock |
Toyota |
1:47.706 |
+2.188 |
27 |
14. |
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:48.097 |
+2.579 |
16 |
15. |
David Coulthard |
Red Bull Racing |
1:48.517 |
+2.999 |
23 |
16. |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:48.725 |
+3.207 |
19 |
17. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:48.839 |
+3.321 |
24 |
18. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:48.906 |
+3.388 |
25 |
19. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:49.064 |
+3.546 |
29 |
20. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:53.703 |
+8.185 |
4 |
|